Inleiding

Bijna elke toeleveringsketen is tegenwoordig digitaal. Maar waarom blijft men dan praten over de Digital Supply Chain? En waar begin je als bedrijf? Dit artikel biedt een praktisch overzicht van de Digitale Supply Chain en hoe deze kan bijdragen aan het verbeteren van klanttevredenheid, kostenreductie, flexibiliteit, en milieuvriendelijkheid.

Doelstellingen van de Digital Supply Chain

Het hoofddoel van de Digital Supply Chain is om klanten sneller, beter, goedkoper, flexibeler, met kwaliteitsgaranties en klantvriendelijker te bedienen. Daarnaast kan een betere wereld vanuit milieuoogpunt een drijfveer zijn om meer informatie uit de keten op te halen. Dit betekent dat bedrijven hun processen moeten aanpassen om optimaal aan de klantvraag te voldoen.

Uitgebreide Rol van de Supply Chain Manager

De rol van de Supply Chain manager is hierdoor aanzienlijk uitgebreid. Zij moeten ervoor zorgen dat alle activiteiten beginnen bij de business en dat de vraag uit de markt wordt vertaald naar interne processen.

Verantwoordelijkheid voor het Beheer van de Digital Supply Chain

Binnen de definitie van de Digitale Supply Chain is het team dat verantwoordelijk is voor het beheer van de Digitale Supply Chain hetzelfde als het team dat verantwoordelijk is voor alle Supply Chain-functies, zoals verkoop, productie, logistiek, enzovoort. Deze teams hebben de taak om nieuwe manieren te vinden om dezelfde doelen te bereiken die ze altijd al hadden: het verbeteren van de efficiëntie en het vergroten van de marges. Met andere woorden, "Digital Supply Chain management" is eigenlijk gewoon Supply Chain Management met een extra laag digitale technologieën.

Geavanceerde Digitale Technologieën

Geavanceerde digitale technologieën zoals IoT, Blockchain, machine learning, kunstmatige intelligentie en voorspellende analyses spelen een cruciale rol in de integratie en verbetering van Supply Chains. Deze technologieën helpen bij:

  • Voorspellende analyses: Optimaliseren van voorraadtoewijzing en voorspellen van de vraag. Data gedreven: Willen weten wat er nu gebeurt in plaats van gisteren. Bijvoorbeeld, frequente updates van leveranciers over geschatte hoeveelheden en verwachte kwaliteit.
  • Geautomatiseerde aanvullingsoplossingen: Automatiseren van voorraadbeheer.
  • Robotica: Versnellen van assemblage- of pickprocessen.
  • IoT-sensoren: Verzamelen van realtime feedback van productieapparatuur en voertuigen, zoals boordcomputers in vrachtwagens en apparatuur op de winkelvloer. Voorbeelden hiervan zijn:
    • Verbeteren van de efficiëntie van het transport.
    • Volgen van producten in het warehouse en/of winkel (RFID en GPS).
    • Data van een temperatuursensor in een container waar fruit in wordt getransporteerd.

Externe Ketensamenwerking

Externe ketensamenwerking komt pas goed van de grond als bedrijven naast de interne randvoorwaarden ook een duidelijk gezamenlijk doel hebben, anders dan enkel een financieel doel. Voorbeelden van dergelijke doelen zijn:

  • Kwaliteit: Bijvoorbeeld implementatie van een Digital Product Passport (DPP).
  • Circulaire doelstellingen: Bijvoorbeeld plastic reductie en hergebruik van restafval.
  • Uitstoot reductie: Bijvoorbeeld verminderen van de CO2-uitstoot.

Visie en Leiderschap

Samenwerking tussen supply chain executives is essentieel. Als er een duidelijk doel is en mensen weten waarvoor ze het doen, dan krijg je de samenwerkende bedrijven mee. Dit vergt visie en leiderschap, zowel binnen het bedrijf als in de keten. Precies daarom is supply chain management zo belangrijk.

Conclusie

De Digital Supply Chain biedt talloze mogelijkheden om de efficiëntie, flexibiliteit en duurzaamheid van toeleveringsketens te verbeteren. Door gebruik te maken van geavanceerde technologieën en samen te werken met ketenpartners, kunnen bedrijven niet alleen hun klanten beter bedienen en hun eigen processen optimaliseren, maar ook bijdragen aan een betere wereld. Proactief handelen is hierbij een groot voordeel van de Digital Supply Chain.

Wilt u weten hoe u uw Supply Chain kunt optimaliseren en digitaliseren? Neem vandaag nog contact op met Harbe, hét Expertise Centrum Ketenintegratie. Bezoek www.harbe.nl of neem telefonisch contact op via +31 6 41 903 391.

Marina Bergmans

Marina is mede-oprichter van Harbe

Bekijk alle blogs van deze auteur

RElated Posts